Veelgestelde vragen

Samen besparen we meer

Vraag 1Hoe werkt het energiecollectief?

Het  energiecollectief van Energy Department gaat uit van de kracht van de groep. Door het bundelen van de inkoopkracht van duizenden ondernemingen creëren wij een sterkere onderhandelingspositie dan elke onderneming individueel zou hebben bij het energieleveranciers.

Klik hier voor het energiecollectief.

https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/07/perry-grone-lbLgFFlADrY-unsplash-320x213.jpg

Vraag 2Hoe wordt mijn voorschotbedrag bepaald?

Het voorschotbedrag wordt bepaald door het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar. hierdoor weet u zeker dat u later niet tegenover vervelende verassingen komt te staan. Zijn er aantoonbare argumenten waarom dit gaat afwijken kunt u dat altijd van te voren melden bij uw tussenpersoon.

https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/11/Energy-1-12.jpg

Vraag 3Hoe weet ik mijn einddatum?

Het kan voorkomen dat u niet meer weet wanneer uw contract afloopt. Meestal is uw aansluiting aangemeld in het CER (Centraal Einde Register). Per lopend contract wordt hierin onder andere de einddatum, de verlengperiode en de opzegtermijn bijgehouden. Voor zakelijke contracten is dit echter niet verplicht en zal de onduidelijkheid dus toenemen. Weten waar u aan toe bent? Neem dan contact op met onze Servicedesk

Vraag 4Mag mijn energiecontract stilzwijgend worden verlengd?

Ja, energiecontracten mogen stilzwijgend worden verlengd. Als consument bent u meer beschermd dan een zakelijke gebruiker. De leverancier heeft vaak vrij spel en komt meestal met relatief hoge tarieven. Bij bepaalde leveranciers moet u zelfs 6 maanden van te voren opzeggen. Baas blijven over uw eigen tarieven? Mail dan uw verzoek naar onze opzegservice.

Vraag 5Kan een leverancier mij een boete opleggen?

Indien er een overeenstemming is bereikt waarbij een vaste looptijd is afgesproken kan uw leverancier u een boete opleggen als u voor het einde van het contract naar een andere leverancier toe gaat. De hoogte van deze boete is afhankelijk van de Algemene Voorwaarden die betrekking hebben op de overeenkomst. Sommige leveranciers hebben wel meer dan 30 verschillende versies hiervan. Onze medewerkers van Contractdesk helpen u graag hierbij.

Vraag 6De verkoper zei dat ik vrij van contract was, nu blijkt dat ik een fikse boete heb. Wat nu?

Verkopers heb je in alle soorten en maten. Helaas zijn er genoeg voorbeelden van verkopers die niet de juiste controles doen waardoor u als klant tegen een (fikse) boete aan kan lopen. Om dit te voorkomen dient u altijd zelf goed te controleren wat u eerder hebt getekend. Dit kan u doen door zelf de gegevens op te vragen bij uw energieleverancier en/of tussenpersoon. Is dit station al gepasseerd? Neem dan contact op met de medewerkers van onze Contractdesk. Deze zullen per specifiek geval kijken wat de mogelijkheden zijn.