Brief handhaving informatieplicht energiebesparing

Samen besparen we meer

De handhaving van de informatieplicht energiebesparing is nu al een tijdje bezig. De omgevingsdiensten zijn bedrijven op dit moment streng aan het controleren, wie wel en wie niet voldoen aan de informatieplicht energiebesparing. Zo’n brief Handhaving informatieplicht energiebesparing is op dit moment in omloop. Heb jij hem al binnen?

Brief omgevingsdienst handhaving informatieplicht energiebesparing

Als jouw organisatie aan de informatieplicht energiebesparing moet voldoen, kan jouw omgevingsdienst een controle bij je uitvoeren. Door gegevens bij de RVO heeft de gemeente inzicht welke bedrijven aan deze plicht moeten voldoen.

Als u de informatieplicht energiebesparing nog niet op orde hebt, dan is de kans groot dat je hierover een brief ontvangen hebt.

Belangrijke zaken handhaving informatieplicht energiebesparing 

  • Door in het eLoket de reeds uitgevoerde energiebesparende maatregelen te rapporten is het alsnog mogelijk om te voldoen aan de informatieplicht energiebesparing. Let opDit moet binnen het gestelde termijn in de handhavingsbrief
  • De Erkende Maatregelenlijst (EML) voor energiebesparing is het uitgangspunt voor het rapporteren in het eLoket. Als er nog andere energiebesparende maatregelen zijn genomen, ben je verplicht om deze ook te melden.
  • De dag na het gestelde termijn, wordt er een hercontrole uitgevoerd of aan de informatieplicht energiebesparing is voldaan.
  • Van mening dan jouw bedrijf niet aan de informatieplicht energiebesparing moet voldoen? Meldt dit dan bij je gemeente.
  • Voldoe je niet aan de informatieplicht energiebesparing, dan kan er kan een dwangsom opgelegd worden van € 500,- per week. Het maximale bedrag dat kan worden opgelegd kan oplopen tot € 2.500,- per week.

Informatieplicht energiebesparing in het kort

De informatieplicht energiebesparing is onderdeel van de Wet milieubeheer. Voor de Informatieplicht is voor elke branche een erkende maatregelenlijst (EML) opgesteld. Deze dient gerapporteerd te worden in de site van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Rapporteren verloopt via eHerkenning niveau 1 of hoger.

Verbruikt uw organisatie meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ gas per jaar? Dan moet u voldoen aan de informatieplicht energiebesparing. Nog niet voldaan aan de informatieplicht energiebesparing?  Wij helpen u graag hiermee. Kijk hier hoe andere bedrijven ons beoordelen.

Wij leggen u graag uit hoe u dit het beste kan doen. Bekijk hier ons stappenplan.

Omgevingsdiensten in Nederland

In Nederland zitten er op dit moment 29 regionale omgevingsdiensten gevestigd. Deze 29 omgevingsdiensten ondersteunen en adviseren inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen. Ook zijn omgevingsdiensten gespecialiseerd in handhaving en milieu toezicht op gebied van energie, lucht, veiligheid afval en bodem. Er zijn omgevingsdiensten die nog extra taken hebben, namelijk bouw- en woningtoezicht of BRZO. Elke omgevingsdienst heeft zijn eigen werkgebied. Ook hebben ze hun eigen opdrachtgevers. Hieronder zie je een overzicht waar de omgevingsdiensten in Nederland gevestigd zijn.

Soorten controles van omgevingsdiensten

1. (on)Aangekondigde controles

Een controle bij een bedrijf kan op afspraak plaatsvinden. Dit zou een energie controle kunnen zijn. Dan komt de toezichthouder bekijken welke energiebesparende maatregelen genomen zijn. De toezichthouden kan ook onverwachts komen.

2. Controles op locatie

Bij een controle op locatie komt een toezichthouden bij uw bedrijf langs. Als het bezoek is aangekondigd, kan het zo zijn dat de toezichthouder vraag om vooraf al benodigde stukken klaar te leggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan keuringsrapporten, certificaten en onderhoudsrapporten.

3. Administratieve controles

Bij een administratieve controle onderzoekt de omgevingsdienst of alle administratie van uw bedrijf voldoet aan de regels. Daarvoor controleert de omgevingsdienst of de ingezonden documenten (zoals rapporten en meldingen) die via onze opdrachtgevers in ons systeem komen. Soms is alleen een administratieve controle voldoende om een beoordeling te doen.

Informatieplicht uitbesteden

Regel het vandaag nog!

  • Selecteer hieronder uw organisatie
    • *Optioneel
      • Energy Department mag namens uw onderneming rapporteren in eLoket als bedoeld in het kader van artikel 2.15, tweede lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer.
      • Energy Department factureert u Euro 450,00 excl. BTW (achteraf).

      • Meer dan 10 vestigingen? Klik hier en ontdek uw voordeel

    Voordelen van Energy Department

    Bij uitbesteding heeft u geen eHerkenning nodig

    Energy Department neemt alle zorgen uit handen

    Wij gaan direct voor u aan de slag

    Ontvang binnen 4 werkdagen uw certificaat

    Informatieplicht uitbesteden

    Regel het vandaag nog!

        • Energy Department mag namens uw onderneming rapporteren in eLoket als bedoeld in het kader van artikel 2.15, tweede lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer.
        • Energy Department factureert u Euro 450,00 excl. BTW (achteraf).

      Voordelen van Energy Department

      Bij uitbesteding heeft u geen eHerkenning nodig

      Energy Department neemt alle zorgen uit handen

      Wij gaan direct voor u aan de slag

      Ontvang binnen 4 werkdagen uw certificaat

      Wat onze klanten zeggen

      Referenties

      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/10/Ontwerp-zonder-titel-2020-10-14T102746.496.png
      Duidelijk en snel gehandeld bij de informatieplicht
      Energy Department heeft mij ontzorgd door de informatieplicht energiebesparing voor Hubo in te dienen. Dit ging op een efficiënte en snelle manier, wat ik als zeer prettig heb ervaren!
      Rene Morshuis
      Eigenaar Hubo Bouwmarkt te Losser
      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/05/Ontwerp-zonder-titel-9.png
      Informatieplicht snel geregeld!
      Doordat Energy Department de Informatieplicht voor ons indiende hadden wij meer tijd voor andere werkzaamheden. De samenwerking hebben wij als snel en prettig ervaren. Toen bleek dat een ander bedrijf waar wij mee samenwerken ook moest voldoen aan de informatieplicht hebben wij deze bij Energy Department aangemeld. Deze is ook keurig en netjes geholpen en voldoet nu ook aan de informatieplicht.
      Renske Massier
      Senior medewerker
      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/05/Ontwerp-zonder-titel-7.png
      Snel en vakkundig de informatieplicht voor ons uitgevoerd
      Met een simpel telefoontje werd deze verplichting voor ons op een goede manier uit handen genomen.

      Monique van Luyk
      Office manager
      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/05/3-1.png
      Informatieplicht netjes en adequaat via de telefoon afgehandeld
      De informatieplicht hebben wij aan Energy Department uitbesteed. De samenwerking hebben wij als snel en prettig ervaren.

      Tom Schild
      Directeur
      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/05/1-1.png
      Energy Department onze hulp bij het indienen van de informatieplicht
      Ook wij voldoen nu aan de informatieplicht dankzij Energy Department.
      Wilfred Hijman
      Managing director
      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/05/Ontwerp-zonder-titel-10.png
      De samenwerken hebben wij als prettig ervaren
      Keurig en netjes geholpen en wij voldoen nu ook aan de informatieplicht.
      Renske Massier
      Senior medewerker
      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/05/Ontwerp-zonder-titel-6.png
      Wij zochten hulp bij het indienen van de informatieplicht
      Door de informatieplicht uit te besteden werd er snel en eenvoudig aan de informatieplicht voldaan!
      Raymond van 't hooft
      Eigenaar
      https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/05/Ontwerp-zonder-titel-5.png
      Eenvoudig en snel onze klant geholpen
      Energy Department heeft ons snel en deskundig geholpen bij het indienen van de Informatieplicht energiebesparing voor Koning Karel College.
      Sarah Heemskerk
      Adviseur ABC Nova