Faillissement energieleveranciers: wat betekent het voor de klant?

10 oktober 2019by Chendo Melgers0
https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2020/03/Faillissement-energieleveranciers-1280x596.jpg

Faillissement energieleveranciers: wat betekent het voor de klant?

In de afgelopen 12 maanden gingen twee energieleveranciers failliet. Tegelijkertijd zitten zeker 13 energieleveranciers in de rode cijfers. Dit kan de klant veel geld kosten. Lees hier hoe dit kan en hoe Energy Department ervoor zorgt dat dit u niet overkomt.
 

Wat is er aan de hand?

Afgelopen jaar ging EnergieFlex failliet. Niet lang daarna volgde ook Robin Energie. De klanten van beide bedrijven werden weliswaar ondergebracht bij andere energieleveranciers, maar verloren wel hun geld. Bijvoorbeeld door niet verkregen welkomstcadeau’s en niet uitgekeerde voorschotten: in de zomer zijn de voorschotten hoger dan het werkelijk verbruik, dus heb je in de zomer automatisch teveel betaald en krijg je dit niet meer terug bij faillissement van de leverancier. Tevens heb je te maken met extra administratieve kosten, uitzoekwerk wat alleen maar extra tijd kost. De consumentenbond raakte ongelukkig betrokken in deze situatie, door kort voor het faillissement van EnergieFlex meer dan 20.000 leden onder te brengen bij de energieleverancier.
 
Voor de consumentenbond reden genoeg om een onderzoek in te stellen naar de energiemarkt. In dit onderzoek is de financiële situatie van 36 energiebedrijven onderzocht. Van deze energiebedrijven bleken 13 een negatief eigen vermogen te hebben.
 

Weerwoord Energie Nederland

Energie Nederland, de brancheorganisatie van energieleveranciers, ontkracht het onderzoek van de consumentenbond. Zij stellen dat negatieve eigen vermogens slechts een momentopname zijn en niet veel zeggen over de stand van zaken binnen een bedrijf.
 

Hoe wij onze klanten beschermen

Hoe het ook zijn mag, de klanten hebben uiteindelijk de rekening moeten betalen. Energy Department wil zijn klanten beschermen tegen dit soort situaties. Om deze reden gaan wij alleen in zee met A-leveranciers.
Hiermee doelen wij niet op de kwaliteit van stroom en / of gas – deze is immers overal hetzelfde – maar op de kwaliteit van de leverancier. Als energieadviseur beoordelen wij de energieleveranciers op basis van service, betrouwbaarheid en financiële gezondheid. Zo bent u als klant altijd verzekerd van energie van een A-leverancier voor een eerlijke prijs.
 
Bent u nog geen lid van ons energiecollectief? Schrijf u dan vrijblijvend in voor het energiecollectief van Energy Department!
Vond u dit een interessante blog? Klik hier en support Energy Department.

Chendo Melgers

Leave a Reply