Weer 2 energieleveranciers failliet

11 november 2021Geschreven door admin0
https://www.edepartment.nl/wp-content/uploads/2021/11/towfiqu-barbhuiya-3aGZ7a97qwA-unsplash-1280x853.jpg
De afgelopen maand gingen Welkom Energie en Enstroga failliet. Alle klanten zijn overgezet naar verschillende energieleveranciers (waaronder Eneco) waarbij ze fors hogere energietarieven betalen. Lees hier hoe dit kan en hoe Energy Department ervoor zorgt dat dit u niet overkomt.
 

Wat is er aan de hand?

Op 29 oktober heeft de rechtbank Midden-Nederland het faillissement van Welkom Energie uitgesproken. De klanten werden weliswaar ondergebracht bij andere energieleverancier, Eneco in dit geval, maar ze verloren daarbij wel de contractuele vastgestelde tarieven. Het resultaat: Stijgingen van wel honderden euro’s op de maandelijkse energierekening. Eneco zegt niks te kunnen veranderen aan de hoge energierekeningen. “Ik kan er niks aan doen dat die prijzen in de markt zo hoog zijn”, sprak bestuursvoorzitter As Tempelman in Nieuwsuur. “Alle klanten die een nieuw contract afsluiten, hebben te maken met marktprijzen die vijf keer hoger liggen dan vorig jaar.”
Bovendien werd op 9 november 2021 bekend dat Enstroga na Welkom Energie het tweede energiebedrijf is dat omvalt door de torenhoge gasprijzen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) trekt de leveringsvergunning van de leverancier in. De klanten worden verdeeld over alle andere energiebedrijven.
In 2019 was er reden genoeg voor de consumentenbondreden om een onderzoek in te stellen naar de energiemarkt. In dit onderzoek is de financiële situatie van 36 energiebedrijven onderzocht. Van deze energiebedrijven bleken 13 een negatief eigen vermogen te hebben.
 

Reactie Energie Nederland

Energie Nederland, de brancheorganisatie van energieleveranciers, ontkracht het onderzoek van de consumentenbond. Zij stellen dat negatieve eigen vermogens slechts een momentopname zijn en niet veel zeggen over de stand van zaken binnen een bedrijf.
 

Hoe wij onze klanten beschermen

Hoe het ook zijn mag, de klanten hebben uiteindelijk de rekening moeten betalen. Energy Department wil zijn klanten beschermen tegen dit soort situaties. Om deze reden gaan wij alleen in zee met A-leveranciers.
Hiermee doelen wij niet op de kwaliteit van stroom en / of gas – deze is immers overal hetzelfde – maar op de kwaliteit van de leverancier. Als energieadviseur beoordelen wij de energieleveranciers op basis van service, betrouwbaarheid en financiële gezondheid. Zo bent u als klant altijd verzekerd van energie van een A-leverancier voor een eerlijke prijs.
 
Bent u nog geen lid van ons energiecollectief? Schrijf u dan vrijblijvend in voor het energiecollectief van Energy Department!
Vond u dit een interessante blog? Klik hier en support Energy Department.

admin

Laat een reactie achter